Rijden in Fugly en baby bushbaby - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Rijden in Fugly en baby bushbaby - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Rijden in Fugly en baby bushbaby

Blijf op de hoogte en volg Karin

07 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Op donderdagochtend mocht ik inderdaad Fugly rijden tijdens de game drive. Erg leuk natuurlijk. Ik voelde me wel meteen weer heel klein, want ik kon de pedalen amper bereiken en ik moest op een kussen zitten om hoog genoeg te zijn. En het was gelijk ook een lange game drive die ik moest geven, want we zijn helemaal naar de andere kant van het reservaat gereden in Inkonkoni naar Crocodile dam. Onderweg hier naartoe zagen we eerst bijna geen dieren, tot we vlak voorbij Jejane dam waren en richting airstrip reden. Daar vonden we de breeding herd van olifanten weer. We zijn hier gestopt en hebben een hele tijd zitten kijken. Een jonge olifant stak vlak achter ons de weg over en probeerde heel indrukwekkend tegen ons te doen. Maar hij was nog zo klein dat het alleen maar schattig was. En in de herd liep ook een baby die nog niet helemaal wist hoe hij zijn slurf moest gebruiken. Erg lief om te zien hoe hij zand over zichzelf probeerde te gooien. Na een hele tijd zijn we verder gereden en bij Crocodile dam vonden we een andere groep olifanten. Goede olifantendag dus! We zijn bij de dam gestopt en naast het water gaan zitten, waarvandaan we de olifanten goed konden zien. Maar niet alleen de olifanten waren leuk om te zien, ook de honden waren het bekijken waard. Dit was namelijk de eerste keer dat Django echt probeerde te zwemmen. Hij volgde Blade het water in en kon zijn kop steeds maar nét boven water houden, wat er erg grappig uit zag. We hadden nog graag veel langer hier gezeten, maar moesten helaas snel terug naar de bushcamp omdat mijn kamergenootje zou vertrekken. We zijn dus snel terug gereden om afscheid te nemen van haar. Hierna hadden we de middag vrij omdat we de paarden toch niet konden rijden. Ik ben lekker in de keuken gaan zitten, waar we nog olifanten hebben zien drinken.
’s Avonds hebben we op mijn verzoek pizza’s van de braai gegeten, jummie! Dit zijn en blijven toch nog altijd de allerbeste pizza’s! Hierna hebben we nog een film gekeken op mijn laptop en toen was het alweer ver na 12en, dus zijn we toch maar gaan slapen.

Op vrijdagochtend zijn we naar de stallen gegaan om een trail te rijden met twee clienten. Ik reed op mijn Yakima en ze was weer fantastisch. Onderweg hebben we nog impala, kudu, zebra en wrattenzwijnen gezien. Eén van de clienten was een beginner, maar de andere kon goed rijden. Daarom vroeg Shannon mij op de terugweg of ik haar mee kon nemen om een lekker stukje te galopperen terwijl zij met de andere client zou blijven stappen. Natuurlijk had ik wel zin in een galopje, en Yakima ook. Het enige probleempje was dat zij voorop zou moeten, en ze is niet de dapperste voorop. Gelukkig luisterde ze met wat aanmoediging goed en hebben we toch nog lekker kunnen galopperen. Toen we bijna bij first dam waren, waar we hadden afgesproken de anderen weer te meeten, kreeg ze in de gaten waar we heen gingen en strekte heerlijk uit. Tot ze van iets in de bosjes schrok en een grote sprong naar links nam… watje. Maar het galopje wat heerlijk!
Na de trail zijn Shannon en Dave met de studenten (op dit moment zijn we met zijn 3en, ik, een ander meisje en een jongen) naar de mountains gegaan om daar te overnachten. Ik had besloten op bushcamp te blijven, aangezien ik al 4 keer in de mountains ben geweest en het toch wel erg duur was, wat ik er niet voor over had. Daarom ben ik met Traci terug naar bushcamp gereden, waar we besloten een lekker relaxe middag te houden. Samen met Glen en Jvv hebben we films gekeken. Nouja, film gekeken… Tijdens de eerste film viel ik al in slaap en hier heb ik eigenlijk niks van meegekregen.
Aan het begin van de avond heeft Glen snacks gemaakt als avondeten en hierna hebben we nog wat rugby zitten kijken. Om 8 uur besloten Jvv en ik nog even naar Sleepers te gaan om wat vrienden te meeten. Traci en Glen waren te moe en besloten op de bushcamp te blijven. Sleepers was erg gezellig, we hebben de hele avond buiten gezeten om te kletsen. Om 11 uur vonden we het wel genoeg geweest bij Sleepers, want we wilden ook nog naar de Bridge. Hier hebben we nog even lekker zitten kletsen en van het uitzicht genoten. Tot we schuin onder de bridge opeens krakende takken hoorden. En we wisten heel erg zeker dat het geen beest was dat daar liep, het klonk als een persoon. Aangezien we niks konden zien en niet wisten wie het was, zijn we snel weer in de auto gestapt en terug naar bushcamp gereden, want we wilden niet in de problemen komen. Wel jammer natuurlijk, want de bridge is een heerlijke plaats om ’s avonds te zitten en van het uitzicht te genieten. We kwamen dus al weer vroeg terug op de bushcamp, waar we ons niet op hadden ingesteld en daardoor hadden we ook helemaal geen zin om al naar bed te gaan. En laat Jvv nou een awesome geluidssysteem in zijn auto hebben! Ik heb snel mijn muziek gehaald en in zijn auto ingeplugd, waarna we lekker naar muziek hebben zitten luisteren. Helaas kon dit niet langer dan een half uurtje omdat de accu snel leeg ging, dus toen besloten we nog maar een film te gaan kijken. Hierna waren we wél moe, en ik ben dus ook heerlijk in slaap gevallen.

Op zaterdag werd ik zoals gewoonlijk weer vroeg wakker. Ik had geen zin om weer de hele ochtend in mijn bed te blijven hangen, dus ben al redelijk snel gaan ontbijten. Toen ik de keuken in kwam lopen werd ik verwelkomd door twee olifanten die bij de waterhole stonden te drinken. Geen verkeerde manier om de dag te beginnen! Ik heb tijdens mijn ontbijt dus een mooi uitzicht gehad op olifanten die met het water stonden te spelen en te drinken. Hierna hebben ze rond de keuken nog wat struiken vernield en zijn vervolgens de bush in verdwenen. De rest van de ochtend heb ik in het huis rondgehangen en film gekeken. Pas nu ik echt een relaxe dag had, voelde ik hoe moe ik was. De hele afgelopen week ben ik laat naar bed gegaan door feestjes en films en gezelligheid, en iedere ochtend moest ik vroeg op. Ik denk dat ik gemiddeld per nacht zo’n 5 uur heb geslapen, en dat hakte er nu wel in. Het was het 100% waard geweest, maar dat betekende wel dat ik de rest van de dag op mijn kamer heb gezeten en series heb gekeken en muziek heb geluisterd en helemaal niks heb gedaan. Aan het einde van de middag zijn Glen en Traci naar Sleepers gegaan om daar naar Rugby te kijken, en ben ik als enige op de bushcamp gebleven. Ik heb dus het huis bezet om met een dekentje op de bank tv te kijken. Met het constante gezelschap van de honden die om aandacht vroegen was het dus wel een heerlijke manier geweest om mijn dag door te brengen.

Zondagochtend ben ik toen ik wakker was meteen naar het huis gegaan. Daar stonden Christelle en Shannon net ontbijt klaar te maken. Al snel bleek dat ze niet alleen ontbijt voor zichzelf aan het maken waren, maar ook voor een bijzondere gast! Christelle heeft namelijk pas geleden een baby bushbaby gevonden en is deze met de hand op aan het voeden, net zoals met Pedro is gedaan. Omdat ik helemaal verliefd naar dat kleine lelijke beestje stond te kijken, vroeg Christelle of ik hem misschien vast wilde houden en eten wilde geven. Een dikke ja natuurlijk! Ik heb het beestje overgepakt en ben er mee op de bank gaan zitten. Met een klein spuitje moest ik druppel voor druppel wat melk in zijn mondje doen. Een precies werkje, maar wel leuk en de bushbaby had alles zo op! De tijd erna heb ik met hem onder mijn shirt en op mijn buik op de bank tv zitten kijken, terwijl hij zich heerlijk heeft zitten wassen en daarna in slaap is gevallen.
De rest van de zondag is rustig voorbij gegaan. Ik heb in het huis tv gekeken, wat zitten laptoppen en ’s avonds weer film gekeken in het huis. Al met al was het dus een rustig weekend, maar dat kon ik ook wel gebruiken.

Op maandagochtend zijn we naar de stallen gegaan, waar we meteen druk aan het werk werden gezet. Eerst moesten de supplementen worden gedaan en daarna moest ik nog 2 paarden rijden. Als eerste heb ik Lui gereden, wat erg goed ging. Normaal vindt hij het fijn om met zijn hoofd hoog in de lucht te lopen, maar met wat werk kreeg ik hem heerlijk laag en rond. Goed ritje dus! Hierna moest ik Bafana rijden, wat ook erg goed ging. Hij was lekker voorwaards en uiteindelijk ook fijn nageeflijk en ontspannen. Vervolgens moesten we nog helpen met een van de lessen van Shannon, waarbij we met de paarden plus ruitertjes de bush in gingen. We hebben een kort rondje gestapt en wat spelletjes met ze gespeeld. Toen we terug kwamen, zag ik dat Erin net op Jessie aan het rijden was. Ik ben even gaan kijken en meteen vroeg Erin of ik niet even wilde rijden. Daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen! Ik ben begonnen met wat stap, draf en galop, en toen zei Erin mij dat ik maar eens wat moest proberen te springen. Ik begon met een simpel kruisje van zo’n 60 cm hoog. Jessie werd helemaal hyperactief, begon te stuiteren, maar herpakte zichzelf vlak voor de sprong en vloog er overheen. Ik heb veel paarden gesprongen in mijn leven, maar een paard als dit heb ik nog nooit gehad! Het is bijna ongelooflijk hoe goed dit paardje springt, het is bijna niet te voelen dat ze over een hindernis heen gaat. Wauw! Na dit sprongetje twee keer te hebben gedaan, heb ik de lijn gesprongen die er al klaar stond. Hindernis, hindernis, één galopsprong en weer een hindernis. Het enige goede woord om dit te omschrijven is: ongelooflijk. Dat beestje is zeker het beste paard dat ik ooit heb gesprongen. Hierna heb ik Jessie helaas terug moeten geven aan Erin, maar hopelijk ga ik haar nog vaker rijden!
Hierna zijn we via de pick and pay terug naar bushcamp gereden, waar we op mijn kamer nog een film hebben gekeken en daarna hebben gegeten. En nu zit ik de laatste dingetjes achter mijn laptop te doen voordat ik ga slapen. Morgen hoeven we pas om 9 uur naar de stallen te gaan, dus dat is fijn! Dus voor nu zeg ik: welterusten!

  • 19 November 2013 - 15:24

    Char:

    Ah, pizza's van de braai, dat zijn de beste!

    Enneh... Bafana was voorwaarts? Weet je wel zeker dat het Bafana was die je reed? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Van 20 februari tot 11 juli zit in in Hoedspruit, Zuid Afrika, om stage te lopen bij African Dream Horse Safari. Hier zal ik onderzoek gaan doen naar African Horse Sickness.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 36186

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Thailand!

02 September 2013 - 18 November 2013

Back to African Dream Horse Safari

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: