Druk, maar wel leuk druk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Druk, maar wel leuk druk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Druk, maar wel leuk druk

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Aan het einde van de vrijdagmiddag heeft Wesley ons toch nog meegenomen de bush in. We zijn naar Snare dam gereden om daar een tijdje te gaan zitten om van de zonsondergang te genieten en de hippo te bekijken. In eerste instantie was de hippo nog niet heel spannend, maar op een gegeven moment liep Wesley de hide uit en dat vond de hippo niet zo leuk. Hij begon een show op te voeren en water in het rond te spatten. Af en toe gromde hij zelfs! Alleen jammer dat hij zelf bijna niet boven het water uit kwam tijdens het spatten van het water, dus ik heb er geen goede foto’s van kunnen maken. Onderweg terug naar bushcamp hebben we een kleine loop genomen langs de achterkant van het reservaat, maar hierbij hebben we helaas niks bijzonders gezien.
’s Avonds zijn we met zijn allen naar Sleepers gegaan om te eten en er een gezellig feestje van te maken. Het eten was weer heerlijk en het was zeker gezellig! Het was erg druk binnen in de bar, dus wij zijn met zijn allen de hele tijd buiten blijven zitten om te kletsen. Uiteindelijk kregen we toch wel zin om te gaan dansen, maar naar binnen wilden we nog steeds niet. Dat maakte uiteindelijk niet uit, want buiten voor de deur dansen ging ook prima! Werner en ik hebben een tijdje staan sokkien, tot we het wel erg warm kregen (het was al 12 uur, maar het was nog steeds een graad of 25). Om half 1 zijn we eindelijk naar Safari gegaan om toch nog wat te kunnen dansen. Toen we daar binnen kwamen zagen we dat het wel erg stil was… er waren maar een stuk of 10 mensen. Gelukkig waren wij met een redelijk grote groep, want wij waren met studenten en een aantal locals gekomen. En dat het zo rustig was kwam eigenlijk wel goed uit, want dan hadden we genoeg ruimte om te dansen. Dus het uur daarop heb ik veel met Werner gesokkied en ben de hele vloer over gesleept. Heerlijk om zo te dansen!
Toen Safari om half 2 sloot zijn wij ook maar terug naar Bushcamp gegaan waar ik meteen mijn bed in ben gedoken.

Op zaterdag moesten we redelijk vroeg opstaan omdat we om 9 uur op game drive zouden gaan met Werner en Wesley. Er waren namelijk 2 mannelijke witte leeuwen op Jejane gezien door de shareholders van nummer 14. En dat betekende dat er een grote kans was dat die leeuwen nog steeds in de buurt van het shareholdersblock rondhingen. We hebben het hele blok rondom Steve’s gereden, daarna langs de N1 en als laatste het rondje Jejane dam- airstrip. Maar helaas hebben we de leeuwen niet kunnen vinden. Wel hebben we een leguaan gezien, een mooie uil en een slang! Dat alle hagedissen naar buiten beginnen te komen kan maar één dingen betekenen: er komt regen aan. En dat kunnen we ook goed gebruiken. Aan het einde van de game drive begon het weer inderdaad ook wat te betrekken, er dreven wolken binnen en het begon hard te waaien. Maar het bleef wel erg warm. Afwachten of er nog regen zou komen dus.
Aan het begin van de middag zijn we naar de sportvelden bij de airforce base gegaan, waar Boerenspelen waren. Eigenlijk zijn dit gewoon oer-hollandse spelletjes. Shannon en Dave hadden een team samengesteld met een groep locals en zo zouden ze meedoen. Het was al eerder die ochtend begonnen en helaas was het net afgelopen toen wij aankwamen om te supporten. Dus we konden gelijk weer weg..
’s Middags op de bushcamp heb ik de kamer een beetje opgeruimd en een was gedraaid, erg nuttig geweest dus. Daarna ben ik naar de keuken gegaan om Werner wat gezelschap te houden bij het in elkaar zetten van de promovideo die we hadden geschoten. Hierdoor kreeg ik de primeur en was de eerste die de eindversie te zien kreeg. Het is leuk geworden! Voor iedereen die het ook wil zien, het staat op youtube en te vinden via deze link: http://www.youtube.com/watch?v=b-wpcX0yVuk . Aan het einde van de middag was het tijd voor rugby. Niet dat ik rugby leuk vind om te kijken en ik begrijp er ook geen barst van, maar de vriendengroep uit Hoedspruit was gekomen om te kijken, dus het was gezellig in het huis! Uiteindelijk hebben ‘we’ gewonnen en toen was het tijd voor een lekkere en gezellige braai. Het is niet laat geworden die avond, want iedereen was moe van de uitgaansavond op vrijdag.

Op zondag kon ik eindelijk uitslapen, dus ik werd ‘pas’ om half 8 wakker. Maar het was wel heerlijk om vervolgens nog heeeeel lang in mijn bed te blijven liggen. In de ochtend heb ik dan ook niet veel meer gedaan dan serie kijken en ontbijten. Aan het einde van de ochtend ben ik naar het huis gegaan, waar we de rest van de dag zijn gebleven om eerst de serie ‘Africa’ te kijken en nog een andere natuurdocumentaire, gevolgd door een aantal films. Tussendoor hebben we nog wat gegeten en ’s avonds weer films gekeken. Erg relax dagje dus, maar wel heerlijk en gezellig zo!

Op maandag werden eerst onze kamers schoongemaakt en daarna konden we naar de stallen. Het was een koude dag (’s ochtends was het 13 graden en ’s middags 21…) en daarbij waaide het erg hard. Er werd besloten om geen gekke dingen te gaan doen zoals springen en trails, omdat de paarden nog wel eens heel fris konden zijn. Dus uiteindelijk hebben we ieder één paard gelongeerd en twee paarden dressuurmatig gereden. Ik begon met het longeren van Kiwi, en hij was echt een ster! Hij probeerde geen enkele keer weg te rennen of gek te doen, dus dat was fijn :) Daarna kon ik Yakima opzadelen om die te rijden. Maar laat Yakima nu nog steeds een watje zijn en de wind zorgde er voor dat ze enorm op haar tenen liep. Ze was aan het knorren en liep alle kanten op te kijken. Eigenlijk was het de bedoeling om veel figuren te rijden met de paarden, zodat ze goed losgewerkt werden en nageeflijk zouden gaan lopen. Nou, dat was dus echt te veel gevraagd voor Yakima op deze enge winderige dag. Uiteindelijk heb ik gewoon de teugels volledig los gegooid en haar lekker laten doen waar ze zin in had, en dat was als een gek door de arena galopperen. Het hielp gelukkig wel, want langzaamaan begon ze wat te ontspannen. Aan het einde liep ze zelfs in een rustig tempo met haar neus bijna op de grond door de arena te draven. Dus heb ik toch nog iets bereikt, al was het niet helemaal wat de bedoeling was. Maar ik heb in ieder geval plezier gehad! Na Yakima zou ik eigenlijk nog Jessie rijden, maar ondertussen was Erin gekomen en die heeft haar uiteindelijk zelf gereden. Dus toen heb ik maar met wat andere klusjes meegeholpen zodat ik me niet zou gaan vervelen. Een druk maar leuk dagje op de stallen dus!
’s Avonds zaten we in het huis film te kijken toen Traci door Christelle gebeld werd of we nog naar Sleepers kwamen. Het zou haar verjaardag zijn op dinsdag, dus wilde ze nu al uitgaan om om 12 uur gelijk te beginnen met feesten. Natuurlijk hadden wij daar allemaal zin in, dus hebben we snel gekookt en konden na het eten gelijk vertrekken. Jvv zou ons er heen rijden, en aangezien hij een supergoed geluidssysteem in zijn auto heeft, kon het feestje gelijk al beginnen. Bij sleepers was het vrij rustig, maar degenen die er waren, waren allemaal vrienden. Super gezellig dus! Vrij aan het begin van de avond heeft Werner nog geprobeerd me te leren op een gitaar te spelen, maar een groot talent ben ik niet. Leuk was het wel! De rest van de avond hebben we met zijn allen staan kletsen, dansen en feesten. Super avondje en om 2 uur waren we pas thuis. Oepsie en dat op een maandag…

Op dinsdagochtend zijn we weer naar de stallen gegaan. Weer moesten we ieder 3 paarden werken. Ik ben begonnen met het longeren van Lui, wat uitstekend ging. Hierna kon ik Yakima weer rijden. Vandaag was ze een stuk rustiger in haar hoofd en wilde ze graag naar me luisteren. Dus na haar losgereden te hebben ben ik begonnen haar wat nageeflijk te vragen, en dit deed ze vrijwel zonder problemen. Ze liep heerlijk voorwaards, met haar hoofd netjes laag. In de galop voelde het alsof ik vloog en ook de draf zat lekker. Ik denk dat ik nog nooit zo’n fijne dressuursessie met haar heb gehad, ze was echt een ster! Na Yakima was het tijd om Pick-up te rijden. Dit is een kleine pony die eerst van Erin was geweest, maar die Traci heeft overgenomen en nu gebruikt voor kinderlessen. Maar in die kinderlessen moet Pick-up altijd netjes rustig lopen en galopperen mag hij niet. Dat beestje zat dus bomvol met energie! Ik heb de hele tijd met een brede grijns op mijn gezicht op zijn rug gezeten. In de draf probeerde hij onder me uit te lopen en in de galop probeerde hij me meerder keren van zijn rug te bokken. Ik heb dus genoten, het was hilarisch!
Na al dit werk konden we eindelijk terug naar bushcamp, waar we een klein uurtje hadden om te relaxen voordat we op game drive zouden gaan. In dit uurtje heb ik in het huis op de bank gehangen om film te kijken. Om 4 uur zijn we vertrokken, maar zagen in het begin vrijwel niks. Uiteindelijk reden we in Inkonkoni en zagen daar olifanten. Ze waren vrij ver weg, maar het was wel de omkeer van een stille game drive naar een goede game drive. Want na de olifanten zagen we ook nog de babyhyenas op de N1 en daarna langs de fenceline 2 buffels. Uiteindelijk was het dus toch een goede game drive geweest.
’s Avonds zijn we weer naar Sleepers gegaan om daar de verjaardag van Christelle te vieren. Hier hebben we eerst gegeten en zijn daarna in de bar gaan zitten. Omdat we de dag eerder al een vrij heftig feestje hadden gehad, was iedereen moe en hadden niet veel zin in een uitgebreid feestje. Daarom hebben we alleen maar gezeten en heerlijk gekletst en gelachen. Om 11 uur wilde iedereen eigenlijk wel naar huis om te gaan slapen. Ik besloot om met Jvv mee te rijden, en vlak voor de dirtroad vroeg hij of ik al eens bij de bridge was geweest in het donker. De bridge is een brug van waar heel hoedspruit te zien is met op de achtergrond de bergen. Toch wel het mooiste uitkijkpunt in de omgeving. Ik was hier nog nooit ’s nachts geweest, dus besloten we om hier even heen te rijden om van het uitzicht te genieten. En dat uitzicht was fantastisch! De lichtjes van Hoedspruit, met daarachter het silhouet van de bergen, ongelooflijk. En daarbij was het een maanloze nacht, dus alle sterren waren te zien. Ik heb zelfs nog een vallende ster gezien :) We waren eigenlijk van plan om maar eventjes te gaan kijken, maar we hebben zo zitten kletsen en genieten van het uitzicht dat we pas ruim een uur later terug naar bushcamp vertrokken. Weer een late avond dus, maar het was het helemaal waard!

Gisteren zijn een andere student en ik afgezet bij het kamogelo centre om daar wat te shoppen. Ik heb alleen maar wat rondgekeken, maar het blijft leuk om die leuke winkeltjes af te struinen. Hierna zijn we terug gelopen naar de stallen, waar we eerst naar Tash haar springles hebben gekeken en daarna zelf een springles kregen. Ik reed weer op Lui, en moest dus extra duidelijk zijn wat ik van hem wilde. Maar het ging fantastisch! Zo goed zelfs dat Traci mij aan het einde nog een paar keer een 80 cm hindernisje liet springen, en dat met een paardje dat eigenlijk nog niet veel heeft gesprongen in zijn leven. Heerlijk! Aan het einde van de les zei Traci dat ik de rest van mijn periode hier Lui vaker moet gaan springen zodat ik het hem een beetje kan leren. Ik heb er nu al zin in wat moeilijkere oefeningen met hem te gaan doen :)
’s Middags zijn we op game drive gegaan. Eerst heeft Glen ons een stukje rondgereden, maar hij moest halverwege uitstappen om iets te gaan doen (iedereen vraagt zich nu natuurlijk af wat, maar helaas kan ik dit niet zeggen). Daarom heeft Jvv de rest van de game drive gereden. Toen we achter Jejane dam langs reden, stopte hij opeens omdat hij dacht dat hij een hyena zag. Wij keken naar de plek die hij aanwees en zagen allemaal alleen maar een stuk dode boom liggen. Tot Jvv besloot van het pad af te rijden en dichterbij te komen, want toen bleek die dode boom toch een hoofd te hebben! Uiteindelijk waren het 3 hyena’s die daar lekker lagen uit te rusten, dus we hebben een tijdje daar nog staan kijken. Toen het tijd was om Glen op te gaan halen zijn we verder gereden en hebben hem bij het zwembad opgepikt. Vanaf daar zijn we met een kort rondje via N1 en Rollercoaster dip terug naar bushcamp gereden. En nu hadden we geluk, want we vonden 2 keer een gennet! Wauw :D
’s Avonds werd ik nog uitgenodigd om in het huis een film te komen kijken. Erg gezellig, maar halverwege kon ik mijn ogen al niet meer open houden en heb op de bank een beetje liggen doezelen. Maar het was wel een leuke avond :)

Vanochtend was ik al vroeg wakker omdat mijn kamergenootje vandaag vertrekt en nog wat in moest pakken. Vandaar dat ik nu op mijn laptop zit om mijn blog te posten. Dalijk gaan we op game drive (waarschijnlijk ga ik vandaag rijden :D ) en daarna hebben we de middag vrij omdat we de paarden niet kunnen rijden ivm vaccinaties. Dus misschien heb ik nu eindelijk een echt rustig dagje dat ik even bij kan komen. Want de afgelopen week was echt super, maar wel vermoeiend!

  • 19 November 2013 - 15:17

    Char:

    Aha, dus Glen was stiekem gaan zwemmen! Ik heb hem wel door :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Van 20 februari tot 11 juli zit in in Hoedspruit, Zuid Afrika, om stage te lopen bij African Dream Horse Safari. Hier zal ik onderzoek gaan doen naar African Horse Sickness.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 36192

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Thailand!

02 September 2013 - 18 November 2013

Back to African Dream Horse Safari

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: