Roadtrip! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Roadtrip! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Roadtrip!

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Januari 2015 | Thailand, Surat Thani

Eindelijk kan ik weer iets van me laten horen! We zijn de afgelopen week op roadtrip geweest waarbij ik ten eerste bijna geen tijd had om iets te schrijven, en ten tweede was er niet overal even goede wifi beschikbaar, dus online komen was een beetje een dilemma. Maar hier is ie dan eindelijk, een hele lange blog!

Op maandag zijn we redelijk op tijd opgestaan om naar het strand te gaan. Hiervoor moesten we ongeveer een uurtje op de motor, naar Khanom. In eerste instantie was het best spannend op de motor, want dat gaat toch wel best hard, maar wij reden heel braaf dus ik was snel gewend :) Bij het strand aangekomen zijn we meteen de zee in gedoken, die lekker warm en best wild was! Maar we hebben even heerlijk kunnen zwemmen. En hierna heb ik voor de allereerste keer op de motor gereden! We stonden op een ruim parkeerplaatsje wat verder leeg was, dus ik kon mooi mijn gang gaan. Ik ben niet tegen bomen, stoeprandjes of Jvv aan gereden, dus dat zal ik maar zien als een goede eerste keer! Hierna zijn we de omgeving gaan bekijken. Eerst een waterval bezocht, toen nog wat andere strandjes bekeken (waar we op één van de strandjes een paar leerlingen van Jvv tegen kwamen, hoezo toevallig?), en uiteindelijk zijn we ergens neergeploft om iets te eten. Hierna terug gereden naar Surat Thani. ’s Avonds had Jvv het plan om mij mee uit eten te nemen naar een leuk en goedkoop restaurant in Surat, maar toen we daar aankwamen bleek het gesloten te zijn. Dus uiteindelijk zijn we even naar een nightmarked geweest en daarna zijn we bij een pizzeria gaan eten. Dat was toch ook wel erg lekker na al dat ‘vreemde’ eten! We zijn vroeg naar bed gegaan omdat we beide moe waren en de volgende dag een lange rit naar Lamae voor de boeg hadden.

Dinsdag zijn we naar Lamae gereden, de hele weg hadden we alles mee, tot zo’n 20 km vóór Lamae. Toen begon het eerst zachtjes te regenen, maar al snel ging het harder. We zijn bij de eerste afslag van de weg gegaan om te schuilen. Na een kwartiertje werd het weer droog, dus zijn we verder gereden, maar al snel begon het weer te regenen en toen nog veel harder. Weer gestopt dus, dit keer onder een random afdakje langs de weg. Een heel gezellig plekje tussen de bomen en struiken. Hier hebben we de ukeleles er bij gepakt en hebben we lekker een hele tijd zitten spelen en chillen tot het weer droog was en we verder konden. In Lamae aangekomen hebben we een kamer in een hotel geboekt (erg interessant, het was een grote kamer en alles was helemaal in het roze geschilderd, en in de hoek was een klein hokje met een echt thaise hurktoilet.. Dat was dus wel even wennen haha). Hierna zijn we naar Jvv’s oude huis gegaan (hij heeft 3 maanden hier gewoond en les gegeven), dit is een soort rijtje van 5 huizen, waarvan hij de middelste had. In die andere huizen wonen vrienden van hem, dus daar wilden we langs gaan. Hier werden we hartelijk ontvangen en uitgenodigd voor het avondeten. Het was even wennen met de taalbarrière, maar met wat handen en voetenwerk lukte alles uiteindelijk toch. De mensen daar waren echt heel vriendelijk. Toen ze zagen dat mijn benen al vol zaten met muggenbulten zijn ze meteen naar de winkel gegaan om muggenspray voor mij te halen, en ze hadden een ventilator die ze op mij richtten. Als ik ergens anders ging zitten kwamen ze meteen aanrennen om die ventilator weer richting mij te zetten haha. Het eten was erg uhm bijzonder, een soort van snotterige brij met groenten en vlees er in, maar het smaakte gelukkig beter dan dat het er uit zag! We hebben de hele avond kaartspelletjes gespeeld, op de ukeleles gespeeld, en gewoon een leuke tijd gehad. Erg gezellig! Ook kwam er het aanbod om een dag later te komen barbecueën en dan zouden we in één van hun huizen mogen slapen. Dus dat aanbod hebben we maar genomen en zijn uiteindelijk dus nog maar een dagje gebleven.

Op woensdag waren we dus nog in Lamae, en het bleek maar goed ook te zijn dat we waren gebleven, want toen we om 12 uur in een restaurantje zaten te ontbijten begon het me toch hard te regenen! Dat hadden we niet onderweg op ons kop willen krijgen. Gelukkig was het na het ontbijt weer droog en toen heeft Jvv mij de omgeving laten zien. Eerst zijn we naar zijn oude school gegaan, waar we een deel van een engelse les mee hebben gevolgd, en waar we daarna nog een tijdje hebben rondgelopen. Hierna zijn we richting het strand gereden, het was een niet al te mooi strand, bruin water en vuil zand, maar toch leuk om het even gezien te hebben. Vervolgens hebben we ons rondje gemaakt door de bergen met een fantastisch uitzicht, en daarna naar een ander strand. De terugweg ging over een lange rechte weg, waar eigenlijk geen ander verkeer reed, dus toen heb ik weer op de motor mogen rijden. Als je met zo’n 30 á 40 km per uur rijdt is zo’n weg toch best wel lang. Eenmaal terug heeft Jvv me nog wat meer van Lamae laten zien en toen zijn we terug gegaan naar het huis van zijn vrienden. Al snel werd de barbecue aangemaakt en kon het vlees er op. Naast het vlees van de barbecue kregen we macaroni, dus dat ging er allemaal wel in! ’s Avonds nog lekker lang zitten kletsen en op de ukeleles zitten spelen, en daarna was het tijd om te gaan slapen. Maar wat wij nog niet wisten was dat we een slaapkamer zonder bed kregen. We moesten dus op de kei harde vloer slapen.. Maar ach, voor een nachtje was dat best te doen en ik sliep beter dan in had verwacht.

Op donderdag zijn we naar Ranong gegaan, dit was een prachtige weg dwars door de bergen heen. In Ranong wist Jvv een mooie lodge te zitten, midden in de stad, maar het voelde alsof we er helemaal buiten vielen. Houten huisjes, lekker ruim, overal beplanting, erg stil, en als klap op de vuurpijl, een buitenbadkamer! Wow! Het kostte wel wat meer dan andere kamers die we tot nu toe hadden, maar dat was het ook wel waard. En na een nacht op de vloer mochten we dit ook wel van onszelf. Maar voordat we konden relaxen in onze kamer wilden we natuurlijk eerst nog Ranong bekijken. We zijn naar de hotsprings gereden, waar er verschillende baden waren met verschillende temperaturen water. Hier hebben we heerlijk in liggen ontspannen en zwemmen. Na een hele tijd van bad naar bad over gehuppeld te zijn om ze allemaal te proberen zijn we weer op de motor gestapt en de bergen in gereden. Wat een prachtige omgeving! Uiteindelijk kwamen we bij de canyon aan, waar we lekker met onze voeten in het water konden bungelen. Het zat er vol met visjes, die graag naar ons toe kwamen om aan onze voeten te knabbelen. Hierna hebben we nog wat rondgereden door de bergen en toen zijn we terug naar het hotel gegaan. Ik heb meteen de buitendouche geprobeerd en wow dat was lekker! Heb dan ook stiekem veel te lang onder de douche gestaan. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een soort van ‘gourmetrestaurant’, in iedere tafel zat een diepe bak vol met hete kolen, waar een rond ‘tulband’ overheen werd gezet. In het midden van de tulband konden we noedelsoep maken, en op de plaat er omheen konden we vlees bakken. En dat was allemaal erg lekker! Na het eten wilde ik nog op zoek naar een thaise broek, dit is een lange, lekker losse broek die veel thaise mensen dragen. Hij zit erg comfortabel en is niet te warm met dit weer. Dus we zijn nog even snel gaan shoppen en ik heb mijn gewilde broek gescoord. Uiteindelijk zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben een film gekeken.

Op vrijdag zijn we naar een klein dorpje in de buurt van Kapoe gereden, waar we een lekkere vervallen lodge vonden om te overnachten. De mieren en het andere ongedierte hebben we maar genegeerd. We zijn naar het strand gegaan, maar het bleek hoog water te zijn, dus het strand konden we niet op en we moesten de rosten op. We zijn een eind over de rotsen geklommen tot we een prachtig plekje hadden gevonden en hebben hier een tijdje zitten genieten. Hebben wat gezwommen, gezond en op de ukelele’s gespeeld. Hierna zijn we wat rond gaan rijden door de omgeving en de bergen. Uiteindelijk zijn we bij het hotel naast het strand gaan zitten om naar de zonsondergang te kijken en te ontspannen. Na het eten wilden we een soort van nightdrive gaan doen, dus hebben we de motor gepakt en zijn we het terrein af gereden. We waren de hoek nog niet om toen we gekleurde lichtjes zagen bij de aangrenzende lodge. We zijn er maar even nieuwsgierig gaan kijken en zagen dat er een hele hoop thaise mensen een feestje aan het vieren waren. Meteen toen ze ons zagen werden we uitgenodigd om ook mee te doen en kregen we drankjes en eten in onze handen geduwd. Het bleek een complete familie te zijn die op vakantie was om een groot feest te vieren, en dat deden ze met deze barbecue. Wij zijn dus aangeschoven en hebben er een super tijd gehad! En het leukste moment was nog wel toen we opeens een wensballon kregen die Jvv en ik samen op mochten laten op het strand. Erg bijzondere avond, en we waren dan ook pas ver na middernacht terug in ons hotel!

Zaterdagochtend hebben we na dat feestje maar uitgeslapen, en hierna zijn we naar Kao Sok gereden. Het was een lange rit, en een erg warme en winderige dag, dus de rit was niet zo heel prettig. Maar de omgeving maakte toch wel een hoop goed. Dwars door de bergen, prachtige natuur, en onderweg zelfs nog olifanten gezien! Het waren dan wel tamme olifanten, maar het was alsnog leuk! Aan het einde van de middag kwamen we pas in Kao Sok aan, dus hebben we snel een hutje geboekt en zijn we daarna uit gaan rusten. Het hutje was een gammel en vervallen ding, maar ondanks dat toch nog best gezellig (het bed bleek iets te gezellig te zijn, het was zo doorgezakt dat we constant naar het midden rolden haha). We hebben ’s middags nog wat in de rivier naast het hutje gezwommen, en hebben gegeten in een gezellig tentje langs het water. ’s Avonds waren we te moe om nog iets te doen dus zijn we begonnen met het kijken van Orphan Black.

Op zondag zijn we Kao Sok National Park zelf in gegaan. Hier hebben we gewandeld naar de eerste waterval (wat eigenlijk helemaal geen waterval bleek te zijn maar toch wel mooi was), dit was een wandeling van ruim 3 km, maar we hebben er veel langer over gedaan omdat het erg heuvelachtig was. Tussendoor hebben we nog een tussenpaadje genomen waar we een prachtig meer vonden. Hier waren we de enigen en hebben we dus heerlijk rustig kunnen zwemmen. Het water zat er vol met visjes die weer aan onze voeten, benen, armen en ruggen kwamen knabbelen. We hebben ons dus ook erg vermaakt met de gopro. We hadden zelf een visje dat aan de camera zelf kwam knabbelen! Na deze zwem zijn we verder gelopen richting de waterval, en onderweg kwamen we nog wat aapjes tegen! Eerst waren we voorzichtig met foto’s maken omdat we bang waren dat ze van ons zouden schrikken, maar al snel bleek dat ze helemaal niet bang van ons waren en dat we zelfs met ze op de foto konden! Na die stops kwamen we eindelijk bij de waterval aan, wat echt een prachtige omgeving was. Hier hebben we ruim een uur zitten relaxen, ulelele zitten spelen, wat gezwommen, gekletst en gewoon een heerlijk middagje hebben gehad. Uiteindelijk werd het toch echt weer tijd om terug te gaan lopen, want we moesten weer net zo ver terug. Tussendoor nog een stop gemaakt bij een ander prachtig meer en uiteindelijk aan het einde van de middag waren we weer terug. We zijn in het hotel maar weer naar Orphan Black gaan kijken, want we waren beide moe van het lange wandelen in de hitte. ’s Avonds hebben we vlak bij ons hutje gegeten, en hebben we war andere mensen ontmoet, 2 fransen en 1 duitser. We hebben kaartspelletjes gespeeld en zitten kletsen, tot het laat was en iedereen naar bed wilde.

Gisteren zijn we naar Phanom gereden. Hier werkt Jvv tegenwoordig op een school, dus hij heeft mij hier mooi het plaatsje een beetje laten zien. Het is niet heel groot en niet heel veel bijzonders, maar toch leuk om hier even geweest te zijn. We zijn even naar zijn huis gegaan om bij zijn katje te kijken, deze had hij op oudjaarsdag op straat gevonden en mee naar huis genomen. En dat is me toch een lief klein ding! Na deze ontmoeting zijn we naar ons hotel gereden (in het huis van Jvv zit momenteel degene die hem op de school vervangt tijdens zijn vakantie, dus daar konden we niet terecht) en hebben daar heerlijk uitgerust. De afgelopen week was toch wel erg vermoeiend met alle dingen die we hebben gezien en gedaan. Dus een dagje waarop we eindelijk even niks hoefden te gaan bezichtigen of doen was ook wel eens lekker! Even een klein beetje bijkomen. ’s Avonds zijn we nog even naar het katje geweest en zijn daar blijven hangen om met een andere engelse leraar te kletsen. En hierna was het eindelijk tijd om naar bed te gaan.

Vanmorgen zijn we eerst richting een enorm groot meer gereden dat onderdeel is van het Kao Sok National Park. Het uitzicht daar was fantastisch en we hebben daar lekker kunnen ontbijten. Hierna hebben we nog even een vriend van Jvv opgezocht en toen konden we door naar Surat Thani. Hier zijn we net aangekomen en hebben we nu even lekker tijd om uit te rusten voordat we vanavond bij een buffetrestaurant gaan eten.
Morgen zullen we naar Ta Sala vertrekken, hier zit een vriend van Jvv uit Lamae en hij heeft ons uitgenodigd om daar langs te komen. Grote kans dat we daar dus een paar daagjes zullen verblijven! En het schijnt er prachtig te zijn, watervallen, hotsprings enz enz. Dus hopelijk gaan we daar nog wat meer van zien 

Ik weet nog niet wanneer ik weer iets van me kan laten horen, maar ik hoop dat ik daar nog wel wat tijd voor over ga hebben binnenkort!

• 27 Januari 2015 - 18:38

Démi:

Wat super gaaf allemaal, volgens mij heb jij het prima naar je zin?
    Xxx