Drukke dagen vol excursies - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Drukke dagen vol excursies - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Drukke dagen vol excursies

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 September 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

De braai donderdagavond was erg lekker en vooral ook heel gezellig. Wat heb ik het gemist om met zijn allen rond een kampvuur te zitten en spannende en mooie verhalen van Glen en Traci over de bush te horen. En vlees van de braai smaakt natuurlijk ook het allerlekkerst. Tijdens het braaien is tot 3 keer toe een hyena bij de waterhole komen drinken, super om die dieren ook weer te zien. Op een gegeven moment kwam er ook een kudde buffels bij de drinkplaats die hier achter hun kamp voor de nacht op wilden slaan. Een hele tijd is het vanaf die kant stil geweest en konden we wat buffels rustig zien staan en liggen, tot ze opeens ergens van schrokken en het op een lopen zetten. Om on heen was overal gekraak te horen van buffels die door de bosjes zo snel mogelijk weg probeerden te komen en dit geluid bleef vrij lang aanhouden. Zeker weten we het niet, maar omdat de wilde honden nog steeds in de buurt waren, vermoeden we dat zij de kudde buffels hebben opgejaagd.

Op vrijdag zijn we de hele dag op excursies geweest. ’s Ochtends zijn we eerst naar de watervallen vertrokken. Ik was heel optimistisch en had mijn bikini aangetrokken, maar toen we daar aan kwamen en ik mijn voet in het water stak bleek dat dat iets té optimistisch was. Het water was ijskoud! Dit keer dan maar niet in de watervallen zwemmen.. Wel zijn we weer naar boven geklommen om alle watervallen te bekijken. Het blijft een prachtige omgeving om in te lopen/klimmen. De klim was nog net zo zwaar op sommige punten als de vorige keer, en twee meisjes besloten bij de tweede waterval om daar niet verder te gaan en op ons te wachten tot wij weer terug zouden komen. Wij hebben de klim naar boven afgemaakt en hebben genoten van de laatste waterval, want dat blijft toch de allermooiste waterval.
Na de watervallen hadden we nog 2 uurtjes over tot we op de Blyde canyon boat trip zouden gaan. In die tussentijd zijn we naar de dam gegaan en een klein museum over de blyde river en omgeving. En voor degenen die ‘wie is de mol’ hebben gekeken toen dit in Afrika was, dat museum en de blyde river was één van de punten waar ze een spel hebben gespeeld (aflevering 3). De boat trip die we daarna maakten was ook fantastisch mooi. Helaas hebben we niet zo veel dieren langs de kant van het water gezien, maar wel vonden we hippos in het water! 4 stuks en allemaal lagen ze ons oplettend in de gaten te houden. Vanaf de boot waren ook de 3 rondavels te zien en de mariepskop, het hoogste deel van de bergen, waar we vorig jaar 2 keer geslapen hebben. Al met al waren het mooie excursies!
’s avonds was natuurlijk uitgaansavond en we zijn eerst naar sleepers gegaan om te eten. Toen ik daar de trap op kwam lopen werd meteen mijn naam geroepen, Amber zat daar te eten. Super leuk om die ook weer te zien en te spreken. (Amber is degene die uit Amerika over was gekomen en vorige keer veel bij de stallen was. Nu heeft ze het erg druk en komt ze niet zo vaak meer, vandaar dat ik haar nu pas zag). Na even met Amber gekletst te hebben zijn we gaan eten (natuurlijk had ik de lasagne) en daarna zijn we nog even de bar in gegaan tot het tijd was om naar Safari te gaan. Toen we daar stonden te praten kwam opeens Jvv binnen lopen. Die woont nu niet meer bij Traci en Glen, maar heeft een baan bij een lodge in de buurt van Hoedspruit, waar hij nu ook woont. Leuk dus om hem ook eindelijk te zien! Rond 11 uur zijn we naar Safari club vertrokken om daar een feestje te gaan maken. Alle studenten plus Traci en Jvv zijn naar Safari gegaan en er waren ook een aantal locals. Het bleef er wel de hele avond vrij rustig, maar dat betekende niet dat wij niet konden dansen en er een gezellig feestje van konden maken! Ik vond het in ieder geval heerlijk om weer op de allerslechtste Afrikaanse muziek te dansen en ondertussen een beetje bij te praten met Jvv. Aan het einde van de avond werd er een wel heel bekend nummer gedraaid: ‘rockstar’! Samen met Traci heb ik toen de Cheynne staan dansen, want die was het natuurlijk ook nog niet vergeten. (voor degenen die het niet (meer) weten, de Cheynne is de danse die Cheynne heeft uitgevonden toen zij hier ook verbleef vorig jaar tijdens een erg goede avond uit). Toen we uitgefeest waren zijn we Shannon op gaan halen bij sleepers (die had daar de hele avond gewerkt) en zijn daarna terug naar de bushcamp gegaan, waar ik snel mijn bed in gedoken ben.

Op zaterdag hadden we een dagje rust. Ik heb geprobeerd uit te slapen, maar om 8 uur was ik alweer wakker. Soms is dat ritme van het vroege opstaan niet heel handig… Het was dus maar goed ook dat we de hele dag niks hoefden te doen zodat ik toch lekker uit kon rusten. Ik heb de tijd gedood met het kijken van series, rondhangen op de bush camp en het schrijven van een deel van deze blog.
’s Avonds zijn we nog op een game drive gegaan, en vonden een grazende hippo! Wauw, dat zie je niet vaak, we hadden geluk :D en toen we terug naar de bush camp reden zagen we ook nog een civet, goede night drive dus.

Gisteren zijn we naar de mountains geweest. Met 2 auto’s volgeladen met eten, drinken, kleding en studenten zijn we de bergen in gereden, waar we eerst naar de picknickspot zijn gegaan. Die plaats gaat nooit vervelen, het blijft daar zo verschrikkelijk mooi! Na daar onze spullen te hebben uitgepakt zijn we gaan zwemmen. En koud dat het water was! Zo aan het einde van de winter is dat bergwater zo verschrikkelijk koud dat het pijn deed om er in te gaan, maarja, als je er eenmaal doorheen bent gaat dat wel weer. En na het zwemmen was het heerlijk om op de rotsen in de zon op te warmen. Hierna hebben we op een kleine braai wat boerenworst klaargemaakt als lunch en daarna was het tijd voor de Mariepskop. Tegen die tijd was het al half 4 (jaja, laat geluncht) en officieel sluit de gate van de Mariepskop om 4 uur. (Voor iedereen die het zich nog herinnert, vorige keer dat ik hier was hebben we 2 keer illegaal op de Mariepskop overnacht, en hier zijn ze achter gekomen. Daarom is er nu een echte gate gekomen en die sluit om 4 uur). Toen we bij de gate aankwamen was daar helemaal niemand, bleek dat de gate guard al om 2 uur was vertrokken! Daar waren wij dus niet blij mee… Eerst zijn we gaan bekijken of er geen manier was om de gate te openen, maar helaas, er zaten welgeteld 7 sloten op het hek. Toen maar op zoek naar de sleutel in het hok van de gate guard, maar dit hok bestond uit heel veel stof, spinnenwebben en een bijna vergane stoel, dus geen sleutel te vinden. Terwijl wij andere manieren bekeken om naar binnen te kunnen komen, kwam er opeens een man aanlopen vanuit het ‘dorp’ naast de gate. Dave is er naartoe gegaan en heeft even met de man staan praten, schijnbaar heeft hij tegen de man gezegd dat wij graag iets van de omgeving wilden zien, maar dat we de berg niet op konden omdat de gate gesloten was. Toen heeft de man voorgesteld om ons een rondleiding door het dorpje te geven. Nou ook prima! Maar toen we daar rondliepen bleek het een soort van spookstadje te zijn, er was geen mens en alles was verlaten en in slechte staat. Een zwembad zonder water, een speeltuin met enkel verroeste speeltoestellen en wegen waren kapot en vol gegroeid met onkruid. Terwijl wij met zijn allen spookverhalen aan het bedenken waren bleef Dave een beetje met de man die ons rondleidde praten. En ik weet niet hoe hij het voor elkaar kreeg, maar aan het einde van de rondleiding pakte de man een metalen staaf, en krikte daar zo de gate mee open! Hoezo geluk hebben? Nu konden we toch de mariepskop op :D De zon begon al wat te zakken, dus we zijn snel naar boven gereden om daar nog wat tijd te hebben voor hij helemaal onder zou gaan. Na eerst wat van het uitzicht genoten te hebben en onze levens gewaagd te hebben op de rand vaneen grote overhangende rots, zijn we met een groot deel van de groep naar een rots in de richting de sunset geklommen. Degene die achterbleven hebben foto’s gemaakt van hoe wij de ‘evolutie’ nadeden en op de rots stonden te springen. Ik moet deze foto’s nog krijgen, maar volgens mij zijn ze heel mooi geworden!
Hierna was het tijd om terug naar huis te gaan en zonder problemen hebben ze ons de gate weer uit geloodst. Eenmaal terug op bushcamp hadden we filmavond, dus iedereen is in het huis gepropt om de film te kunnen zien. Erg gezellig :D

Vandaag was het een verschrikkelijk warme dag. Dat was dan ook de reden waarom we om 6.30 uur al naar de stallen zijn vertrokken voor een trail. De trail was geweldig, we hebben een heel eind gereden en zijn zelfs nog even verdwaald (ergens achter second dam zijn we verkeerd gereden en kwamen op de verharde weg uit waardoor we een heel eind over de verharde weg hebben moeten lopen). Verder hebben we ontzettend veel beesten gezien onderweg, impala’s, waterbokken, kudu’s, giraffen, zebra’s, wildebeesten, wrattenzwijnen en aapjes. Bijna alles wat ze in de Wildelife Estate hebben lopen dus! Ik genoot en Yakima ook :D Na de trail hebben we de paarden eerst 2 bij 2 laten rollen en rennen in de kleine arena, en daarna hebben we ze allemaal uitgebreid gewassen. Hierbij werd duidelijk hoe ontzetten dik Yakima het afgelopen jaar is geworden, want ik kwam vast te zitten tussen haar buik en de paal, dus was zelf ook helemaal nat. Niet dat dat erg was, want tegen die tijd (half 11 ongeveer) was het al zo’n 35 graden. Vervolgens moesten we al het tuig nog invetten en paarden voeren en toen konden we eindelijk gaan zitten, drinken en uitrusten, want dat was hard nodig met deze hitte! Hierna zijn we nog even naar de Pick and Pay en Mr Price gegaan en toen terug naar bushcamp.
En nu zit ik hier op de bushcamp in onze bungalow deze blog te schrijven, want het is veel te warm om naar buiten te gaan. Ik heb net even buiten gezeten om te lunchen, maar was meteen van boven tot onder bezweet, dus ik denk dat ik dadelijk maar lekker een koude douche ga nemen :) En aangezien het morgen weer zo heet wordt, gaan we dan een dam swim doen met de paarden. Eindelijk weer zwemmen met mijn allerliefste Yakima, ik heb er zo veel zin in!

• 09 September 2013 - 23:41

Char:

Ah leuk, eindelijk weer een dam swim! Daar zal je wel zin in hebben. En hoe is het met de regen? Al druppels zien vallen?
    Die trail klinkt echt super! En Dave weer het toch telkens weer voor elkaar te krijgen he. Weet je nog, die keer dat de guards ons achterna kwamen, en hij ons er toch mooi uit wist te kletsen?
    Awesome :)

Xx