Veel olifanten - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Veel olifanten - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Veel olifanten

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 September 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Op dinsdagochtend viel het niet mee mijn bed uit te komen omdat ik nog steeds moe was van het festival, maar met wat moeite heb ik mezelf er toch uit gesleept. We zijn naar de stallen gegaan om op trail te gaan met Anna. Het zou een rustige trail worden omdat één van de studenten een beginnende ruiter is. Ik kreeg The Kiwi toegewezen omdat Yakima al nodig was voor een les. We waren de Wildlife estate net binnen en reden over het pad naar first dam toen er langs de weg een aantal giraffen stonden en in het gras lagen. Super leuk om te zien, al vonden sommige paarden het wat minder. Het kostte wat overredingskracht, maar uiteindelijk zijn we langs de giraffen kunnen lopen en konden we onze trail voortzetten. De trail was heerlijk en Kiwi erg leuk. Het was duidelijk dat hij liever sneller ging, maar luisterde toch goed naar me. Na de trail heb ik Kiwi verzorgd en in zijn paddoc gezet, en ben vervolgens naar Erin gaan kijken die Jessie aan het springen was. Jessie was weer net zo gek als altijd, maar Erin kon haar wel aan. Uiteindelijk hebben ze 1.10 meten gesprongen, niet verkeerd dus! Hierna vroeg Erin of ik Jessie uit wilde stappen, en natuurlijk wilde ik dat! De vorige keer heb ik zo veel plezier gehad met Jessie dat ik haar nu graag weer wil rijden. Het uitstappen was leuk, Jessie probeerde een paar keer weg te springen, maar na een tijdje met een lange teugel gelopen te hebben ontspande ze wat. Lieve pony.
Hierna zijn we weer richting bushcamp gegaan en ik werd afgezet bij bush pool omdat daar Traci en de familie waren. Daar heb ik lekker een tijdje liggen zonnen, aan het zwembad gezeten (niet gezwommen, het water was ijskoud na het koude weer van afgelopen weekend) en heb gekeken hoe er een aantal zaten te pokeren. Heerlijk om zo een deel van de dag door te brengen.
Om half 4 zijn we nog op game drive geweest. We hebben ons met zijn allen in Fugly gepropt en zijn op weg gegaan. In het begin zagen we nog niet zo heel veel bijzonders, alleen wat plainsgame. De eerste echt goede sighting was op de N1, daar stonden twee buffels. Hierna gingen we verder naar Jejane dam in de hoop dat we daar wat dieren konden zien drinken, maar helaas was daar niks. Toen we vervolgens richting airstrip reden zagen we een eindje verderop wat olifanten die in de richting van de airstrip liepen (voor Charlotte, dit was ongeveer op de plaats waar één van de transecten was). Wij zijn dus snel de airstrip op gereden om te kijken of we ze vanaf daar beter konden zien. En gelukkig lukte dat! Het was een breeding herd met een aantal babyolifantjes, dus dat was super! Langzaam staken ze de airstrip over en konden we ze goed zien. Goede sighting dus! We zetten onze game drive voort en vonden nog twee neushoorns, die ook in onze richting kwamen. Eenmaal uit de struikjes kon ik zien dat het Butch and Casidy waren. Erg leuk, want dat waren de vorige keer de neushoorns die we als allereerste zagen. Een zeer geslaagde game drive dus. We zijn nog verder gereden naar Incocorny (waar trouwens een nieuwe weg naartoe is aangelegd door het mohlebetsi riverbed, erg handig want deze gaat via de fenceline), maar hier hebben we verder niet zo veel gezien. Wel hebben we het erg gezellig gehad en de game drive was al helemaal geslaagd met de buffels, olifanten en neushoorns.
Omdat het nationale braaidag was, moesten we natuurlijk een braai houden! Heel gezellig en heel druk, want de familie was er nog, Dave en zijn broer Jeremy, Werner, en Wesley, die is bevriend met de Thomsons en zijn vakantie hier doorbrengt. Er werden dus weer veel verhalen verteld en flink gelachen. Ik hou van braaien :)

Op woensdagochtend zijn we weer naar de stallen gegaan waar we een dressuurlesje zouden krijgen. Ik kreeg Lui toegewezen, één van de nieuwere paarden. Hij was echt een ster! Makkelijk aan de teugel te krijgen en hij luisterde goed. Heerlijk paardje om op te rijden. Halverwege de les moest ik helaas wisselen met een van de andere studenten omdat zij op Kiwi reed en heb niet aankon. Gelukkig heb ik het wél leuk gehad met Kiwi en ik heb nog even heerlijk op hem gereden. Kiwi is niet makkelijk aan de teugel te krijgen, maar uiteindelijk is het me toch gelukt in de stap, draf en de galop. Goed lesje geweest dus! Hierna hebben we de paarden verzorgd en weggezet. Erin had mij gevraagd of ik Jessie nog voor haar kon rijden, maar helaas hadden we daar geen tijd meer voor. Maar ze zei dat ik Jessie mag rijden wanneer ik wil, dus daar heb ik nu al zin in! Omdat Hope nu precies 7 maanden bij ADHS is werd er een verjaardagsfeestje gehouden. Het was ponykamp, dus alle kinderen mochten haar een wortel geven en iedereen kreeg taart. In de boom hingen ballonnen en Hope kreeg alle aandacht. Ik denk dat er niet veel paarden zijn die hier meer van zouden genieten dan zij. Ze probeerde de wortels zo snel op te eten dat er niks meer in haar mond paste en de helft er uit viel. Schattig paardje.
Na dit verjaardagsfeestje was het tijd om naar de bushcamp te gaan en wat uit te rusten voordat we weer op game drive zouden gaan. Dit keer nam Wesley ons op game drive, en alleen ik en één andere student gingen mee, dus we hebben onszelf met zijn allen op fugly’s voorbank gepropt en zijn zo op pad gegaan. Weer begon de game drive wat stilletjes qua dieren, maar we hebben gezellig zitten kletsen, dus leuk was het toch wel. Toen we op de airstrip kwamen werden we verwelkomd door dezelfde breeding herd als een dag eerder, dus daar hebben we mooi even naar staan kijken voordat we verder reden. Hierna zijn we door het mohlebetsi riverbed richting Incocorny gerden om bij Crocodile dam te kijken of de hippo daar nog zat. Maar op het moment dat we de afslag richting de dam namen zagen we al dat er een grote groep olifanten stond. We hebben even netjes gewacht tot ze van het pad af waren tot we verder reden. Maar toen we bij de dam kwamen, zagen we dat achter de dam op het pad nog meer olifanten stonden. Het bleek een grote breeding herd te zijn en wij stonden er middenin. Oepsie… Maar hoe we er nu eer uit moesten komen wisten we niet, want doorrijden was onmogelijk. Uiteindelijk heeft Wesley besloten om om te draaien en hetzelfde pad terug te nemen, inde hoop dat daar nog geen olifanten stonden. Helaas waren we net iets te laat, want toen we er aan kwamen rijden wilde één van de olifanten net het pad oversteken en de rest zou niet veel later volgen. Dus dan zouden we gegarandeerd ingesloten worden en geen kant meer op kunnen. Dus Wesley besloot een gokje te wagen en maakte als een gek snelheid om te proberen voor de olifant langs te rijden. Ik was bang dat hij op volle snelheid tegen de olifant aan zou rijden, maar gelukkig schrok de olifant van ons en stapte hij opzij zodat wij er net langs konden schieten. Dus het was even spannend, maar we hebben het overleefd!

Op donderdagochtend heeft Glen ons weer mee op game drive genomen en weer was de bush heel stil. We hebben eerst over Vienna gereden, maar het enige wat we daar zagen waren 2 wrattenzwijnen, 2 impala’s en 1 steenbok. Daarom besloot Glen over Jejane te rijden naar Jejane dam. Halverwege stopte hij echter en stapte hij uit. Wat was hij nu weer van plan? Bleek dat hij de rest van de weg naar Jejane dam wilde lopen om te zien of er verder van de paden verwijderd nog dieren zouden zijn. En of ik dan in Fugly naar Jejane dam wilde rijden. Nou, dat is geen probleem! Superleuk om weer eens in die oude dame te rijden! Het ging perfect (ze is tenminste niet afgeslagen), maar ik was een beetje vergeten hoe groot ze ook alweer was, ik heb dus de hele tijd op het puntje van de stoel moeten zitten omdat ik anders niet zag waar ik heen moest. Volgende keer dus maar een kussentje gebruiken om wat hoger te komen. Toen we aan de achterkant van Jejane dam reden, zagen we dat er een hele kudde olifanten, zebra’s en giraffen stonden te drinken. Dus snel snelheid maken en naar de andere kant gaan. Toen we daar aankwamen liepen de giraffen en zebra’s net weg, maar de olifanten stonden nog lekker te drinken. Wij zijn dus snel de hide in geglipt om te kunnen kijken. Het was dezelfde breeding herd die we al twee keer eerder hadden gezien, dus de babies waren er ook weer bij, heel schattig! Toen wij er een tijdje zaten kwam Glen ook aanlopen, dus die heeft ook nog even van de olifanten kunnen genieten. Op een gegeven moment liepen alle olifanten het water uit en liepen ze op hoge snelheid weg de struikjes in. En toen we vervolgens weer in Fugly zaten en langsreden, konden we ze niet meer zien. We waren net op tijd geweest dus. De rest van de rit hebben we ook niet heel veel bijzonders meer gezien, maar het was wel gezellig. Het is heerlijk om voorin Fugly te zitten en naar alle verhalen van Glen te luisteren, hij weer zo veel over de bush!
Tussen de middag was Werner op de bushcamp met zijn laptop waar hij alle filmpjes op heeft staan. Eerst heeft hij ons het eerste deel van de promovideo laten zien die we de afgelopen tijd hebben geschoten. Het begint echt ontzettend leuk en mooi te worden, dus ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke versie! Hierna heeft hij ons nog filmpjes laten zien van het Rocking for Rhinos weekend waar hij de officiële cameraman was. Hilarisch om deze terug te zien en ook hiervan ben ik benieuwd naar hoe de uiteindelijke versie er uit komt te zien. Ik kan nu al niet wachten!
’s Middags zijn we naar de stallen gegaan voor een springlesje. Ik kreeg Lui toegewezen, een paardje dat nog bijna geen ervaring heeft met springen en dus duidelijk verteld moet worden wat hij moet doen en wanneer hij moet afzetten. Het was maar een kort lesje want het was verschrikkelijk warm, maar het was wel een fijne les! Eerst hebben we opgewarmd met een klein sprongetje en daarna zijn we een lijn gaan doen. Pop-in, pop-uit, galopsprong en dan de laatste hindernis. Lui vond het wat moeilijk, maar heeft het uiteindelijk wel gesprongen, dus dat was fijn. Als allerlaatste mocht ik nog een aantal keer een oxer springen. De eerste keer kwam ik in galop aan en kwam niet helemaal goed uit voor de sprong, dus ik besloot een kleine extra galopsprong voor de hindernis te maken. Dit vond Lui toch wel erg spannend en deze heeft hij dan ook geweigerd. Maar gelukkig heeft hij de hindernis daarna nog wel een aantal keer gesprongen. Geslaagd lesje dus.
Na de les zijn we terug gegaan naar bushcamp waar we even konden rusten en daarna een filmavondje hadden. We hebben Meet Joe Black gekeken, met zijn allen op de bank pizza’s gegeten en het gewoon gezellig gehad, heerlijk leventje!

Op vrijdag zou het erg warm worden (het weerbericht klopte ook, rond 1 uur was het 43 graden!), dus daarom hadden we besloten om een vroege trail te doen. Dus zijn we om half 7 naar de stallen vertrokken om om 7 uur op pad te gaan. Werner zou weer mee gaan om de trail te filmen, dus dat kon weer interessant worden. Ik mocht gelukkig op mijn Yakima :) We zijn naar First dam gegaan om daar wat beelden in het water te schieten. Het was de bedoeling om door het water de draven en galopperen en de heuvel er naast op en af te rijden. De eerste keer dat we dat moesten doen stopte Yakima aan de rand van het water en was niet van plan om er doorheen te gaan. Want tja, het is toch ook doodeng om in een sneller tempo dan stap door het water te lopen? De tweede keer ging al iets beter en de derde keer was helemaal perfect en in volle galop ging ze door het water. Heerlijk gevoel en ik kon niet anders dan met een big smile op haar rug zitten! Al met al dus een leuke trail geweest.
Na de rit zijn we naar Africafe gegaan, hier werkt Cristelle, een vriendin van Shannon, en wij wilden haar graag eens bezoeken. Daarbij vertelde iedereen dat ze daar het beste eten hebben van heel Hoedspruit, dus dat moest uitgeprobeerd worden. Het eten was inderdaad heerlijk, en de chocoladecake denk ik wel de lekkerste die ik ooit op heb, dus er was een woord van gelogen.
Hierna zijn we via Pick & Pay naar de stallen gegaan waar Traci en Shannon de bandages van Hope moesten vernieuwen, dus ik heb ze geholpen door Hope vast te houden. Ik ben helemaal fan van het mooie en lieve paardje. Ze is verschrikkelijk eigenwijs en als ze iets niet wil dan doet ze het ook niet, maar dat geeft haar wel karakter. Tijdens het verwisselen van de bandages stond ze lekker aan mijn handen te snuffelen en knabbelen en wilde steeds aandacht, schatje :)
Na het verwisselen konden we eindelijk terug naar bushcamp, en daar waren we blij mee. Het was al 43 graden en veel te warm om buiten te zitten. Daarom heb ik me nu ook opgesloten in onze kamer om de hitte te ontlopen. Straks maar eens lekker een douche nemen en dan vanavond uit naar Sleepers. Er zijn verschillende mensen jarig (ook één van de studenten), dus we gaan een gezellig feestje maken. En daarbij is het de laatste vrijdagavond van 3 van de studenten, 2 vertrekken morgen en de andere vertrekt donderdag. Dus dan moeten we er wel weer een leuk feestje van maken! Maar dat komt goed :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Van 20 februari tot 11 juli zit in in Hoedspruit, Zuid Afrika, om stage te lopen bij African Dream Horse Safari. Hier zal ik onderzoek gaan doen naar African Horse Sickness.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 36232

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 24 Februari 2015

Thailand!

02 September 2013 - 18 November 2013

Back to African Dream Horse Safari

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: