Een meer dan geslaagde laatste week! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Een meer dan geslaagde laatste week! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Een meer dan geslaagde laatste week!

Door: karininzuidafrika

Blijf op de hoogte en volg Karin

08 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Woensdag was een erg leuke dag. Traci had bedacht om spelletjes met de paarden te gaan doen en we hebben met zijn allen een aantal spellen verzonnen en opgezet. Er werden twee teams gemaakt, team rood en team geel, en Traci had ervoor gezorgd dat er voor ieder team maskers in de juiste kleur en slingers waren. Om ook de paarden te versieren hadden we kleurspray, waarmee we iets leuks op de kont van de paarden mochten spuiten. Wij hadden verzonnen om er hartjes en sterretjes van te maken, zodat al onze paarden my little pony’s waren, maar Traci had het betere idee om de paarden bliksemschichten te geven. Tja, leuk bedacht, maar ze voerde het toch niet helemaal goed uit… Onze bliksemschichten eindigden als kriskras strepen over de kont heen, en leken in de verste verte niet op bliksemschichten, maar het idee was leuk. Hierna konden we met de spelletjes beginnen. Als eerste hadden we ‘koekhappen’, maar dan in plaats van koek waren er chocoladekoekjes en zoete snoepjes. Wij moesten met de paarden naast de lijn met koek en snoek gaan staan en dan proberen iets van de lijn af te snoepen. Ik had verwacht dat Yakima bang zou zijn van het gekke ding (want met het warmrijden wilde ze er niet eens bij in de buurt komen), maar ze leek te begrijpen dat het om een spelletje ging. Ze vond het niet helemaal leuk om in de buurt van het ding te staan, maar luisterde braaf naar me. Na een paar keer begon ze het spel helemaal te begrijpen en de samenwerking ging perfect! Ze was zo goed.
Hierna was het tijd voor de bending race. Hierbij moesten we één voor een tussen pionnen door slalommen en wie dat het snelste deed had gewonnen. Op de heenweg heb ik Yakima in draf gehouden zodat ze ook dit spel door zou krijgen, en op de terugweg kon ik in een lekker galopje.
Vervolgens hadden we een carrot race. Traci’s oorspronkelijke idee was om van de paarden af te stappen en dan met een wortel voor de neus een slalom te lopen. Hierbij mochten we het paard niet vasthouden om het te sturen. Maar hé, als je een carrot race gaat doen dan moet je het ook wel goed doen! Ik heb toen het idee geopperd om een wortel aan een lange stok te binden en die voor de neus van het paard te houden terwijl we op zijn/haar rug zaten. Gelukkig vond iedereen dit leuker en zijn we dat gaan doen. Het duurde even voordat Yakima begreep wat ze moest doen, maar gelukkig mochten we wel been gebruiken om de paarden aan het lopen te brengen. Tijdens de slalom volgde ze heel mooi de wortel en probeerde hem steeds op te happen. Het was echt hilarisch om te doen!
Als laatste gingen we barrel-racen. Dan staan er drie tonnen op een ruime afstand van elkaar en daar moet dan op een bepaalde manier tussendoor gegaloppeerd worden. Yakima vond dit heerlijk om te doen. Ze ging niet heel snel in de bochtjes, maar op de rechte stukken konden we lekker snelheid maken. Nadat alle paarden één keer waren geweest hadden ze al helemaal in de gaten wat ze moesten doen en tijdens de tweede ronde gingen ze nog harder! Volgens mij had iedereen er plezier in, paarden én ruiters :)
Na het rijden zijn we wafels gaan eten, want die hadden we gewonnen met de treasure hunt (beide teams hadden gewonnen, want één team had op het ene onderdeel meer punten en het andere team had op het andere onderdeel meer punten). Het was extra gezellig omdat Javier langs was gekomen en besloot met ons mee wafels te gaan eten. We hebben nog als kleine kinderen in een speeltoestel gespeeld en een ijsgevecht gehouden, dus het was zeker leuk!
’s Middags heeft Traci ons op game drive genomen omdat Glen er niet was. Het is op het moment heel druk op de bush camp, dus Fugly zat helemaal vol. Ik heb voorop op de trackers seat gaan zitten en ondanks dat het niet heel comfortabel was, was het wel heel leuk! Er zijn nog giraffen voor mijn neus de weg over gestoken, en hiernaast hebben we 3 civetkatten gezien, echt awesome! Op de terugweg vonden we nog een paar olifanten en we hebben lekker in het donker staan luisteren hoe ze takken aan het breken waren. Ondertussen kwam de volle maan op en die was knal oranje, heel mooi om te zien!

Op donderdagochtend zijn we de exit road gaan repareren. Bij de hobbels komen vaak gaten in de weg te zitten die wij op mochten vullen. Dus we mochten weer met tractor en aanhanger op weg. Maar eerst hadden we een kleine verassing voor Glen. Hij zit bij iedere ochtend game drive namelijk te zeuren om bacon en ei ontbijt, maar dat hadden we natuurlijk nooit bij. En omdat het onze laatste ochtend drive was, hadden we besloten om Glen nu toch eindelijk zijn ontbijt te geven. We stonden dus al vroeg in de keuken om alles voor te bereiden en ondanks dat het zo vroeg was, was het best gezellig. Voordat we aan het werk zouden gaan, was het de bedoeling om Alex bij een hide af te zetten. Dit kwam heel goed uit, want dan konden we het ontbijt in de hide aanbieden, toch een leukere omgeving dan in het stof op de weg. In de hide hebben we de koelbox met broodjes mee naar binnen gesmokkeld en toen iedereen gesetteld was hebben we Glen de verassing gegeven. En hij was me er toch blij mee! Na de broodjes zijn we met de tractor op weg gegaan om de exit road te repareren. Het was erg leuk werken dit keer, en erg gezellig. Wel kwamen er om de paar minuten auto’s langs gereden, dus het was duidelijk te merken dat het hier vakantie is.
’s Middags hebben we op de stallen wat voor onszelf kunnen rijden, en ik heb weer lekker met Yakima gesprongen. Niet te hoog dit keer, want ze had een dag eerder hard moeten werken en zo konden we alle twee een beetje aan onze techniek werken. Yakima vond het net zo leuk als ik, want ze is geen enkele keer gestopt en heeft zelfs niet eens getwijfeld. Heerlijk gereden dus!
’s Avonds hebben we met zijn allen in het huis de film August Rush gekeken. Een aanrader, ik vond hem heel mooi! Het was wel erg gezellig in het huis, want we waren met heel veel mensen. Dus het grote matras werd er bij gepakt en daar konden we heerlijk op liggen :) Super leuke avond dus!

Op vrijdag zijn we door Traci op de stallen afgezet om ons eigen ding te doen. Zelf ging ze met de Frase studenten naar een school met zwarte kinderen om daar wat dingen te doen voor de stageprojecten van de Fransen. Wij hadden dus alle tijd en alle ruimte op de stallen en hebben besloten een lekkere canter trail te gaan doen. Heerlijk om voor de waarschijnlijk laatste keer door de bossen te galopperen. In verlichte zit in een uitgestrekte galop over de paden crossen is zo fijn!
Na de cantertrail hebben we wat rondgehangen bij de stallen en hebben we naar Amber gekeken die op Kiwi ging rijden. Kiwi is een hele tijd kreupel geweest, dus we hadden verwacht dat hij zou ontploffen van energie en daarom had Amber liever dat wij zouden blijven kijken om te kunnen helpen als dat nodig zou zijn. Maar Kiwi was mooi rustig en liep en draafde braaf zijn rondjes door de arena.
Als laatste moest ik nog op Jessie rijden en ze was weer super. In het begin bleef ze de hele tijd haar oren in de nek leggen en haar achterhand naar binnen draaien omdat ze niet wilde luisteren, maar ik heb dezelfde techniek toegepast als ik altijd met Harry gebruikte: zodra ze boos werd haalde ik mijn been en handen er volledig af en mocht ze het mooi met zichzelf uitvechten. Dit hielp, want aan het einde van het uur liep ze braaf rustig met haar oortjes naar voren door de bak te draven. Tot er opeens een plastic zak uit de bosjes tussen haar benen waaide… Ze schrok zich helemaal kapot en sprong met vier benen tegelijk hoog de lucht in. Ik heb haar zo hard uitgelachen.
’s Avonds was het dan zo ver, onze laatste vrijdagavond in Hoedspruit. We hadden een tafel voor 20 personen gereserveerd bij Sleepers omdat er nogal wat vrienden van de Thomsons waren, dus het was erg gezellig! Na Sleepers zijn we naar Safari club gegaan en dat viel me in het begin toch tegen! Het was rustig en de muziek was verschrikkelijk slecht. Maar gelukkig veranderde dat na een half uurtje, de muziek werd beter en daardoor kwamen er ook meer mensen de dansvloer op. De avond/nacht was echt super en het was de beste vrijdagavond uit die ik me kan bedenken. Een waardige afsluiter dus!

Op zaterdag konden we eerst uitslapen en daarna hadden we de hele dag vrij. We hebben wat op de bush camp zitten relaxen en hebben in de middag nog wat tv gekeken. Ondertussen was Traci mijn verslag aan het nakijken en ze was er helemaal blij mee. Volgens haar is het briljant, en aan spelling en grammatica hoefde helemaal niet veel te veranderen. Ze was meer dan positief :)
’s avonds hebben we een braai gehad en daarna hebben we met zijn allen het spel weerwolven zitten spelen. Ik werd iedere keer als een van de eerste vermoord, helaas… volgens mij mogen ze me niet zo :P

Vandaag moesten we vroeg op omdat we leeuwen zouden gaan zoeken. Om 6 uur zaten we allemaal in Fugly en konden we op weg. Het was verschrikkelijk koud, maar gelukkig zat ik met Charlotte op de voorbank gepropt en konden we samen onder haar dekentje kruipen. Op de airstrip zijn we stil gaan staan om te luisteren of we de leeuwen hoorden. Vanaf deze plek hebben we een prachtige zonsopgang gezien en in de verte hoorden we inderdaad leeuwen roepen. Helaas was het te ver weg en dat betekende dat ze van een naastgelegen reservaat waren en niet van ons. Maar toen we nog wat langer stonden te wachten hoorden we ze opeens hoor! Een vrouwtjes leeuw met haar jongen die van heel dichtbij stonden te roepen. Geluksvogels, denken jullie nu vast. Maar nee hoor, ze waren echt heel dichtbij, maar in het gebied waar we niet mogen komen.. We hadden ze dus bijna, en nu konden we niet dichterbij komen omdat ze hadden besloten nét in ‘Nthabe te gaan zitten. Balen, daar gaat onze leeuwenjacht. En het ergste was nog dat we op de airstrip wel hele verse sporen zagen die onze richting op kwamen, maar die vervolgens weer omdraaiden. Als ze gewoon rechtdoor door waren gelopen hadden we ze misschien kunnen zien! Maar ja, niet getreurd, dan maar een ‘gewone’ game drive. Onderweg zagen we zebra’s, impala’s, gnoes, een hyena, koedoes en wrattenzwijnen. Toen we bij Warthog dam waren zijn we even in de hide gaan zitten en wat kwam daar niet veel later drinken? Een olifant! Toch nog een beetje geluk dus deze ochtend!
De rest van de dag hebben we vrij, dus ik denk dat ik zo de laatste hand aan mijn verslag leg en daarna ben ik helemaal klaar! En dan kan ik de rest van de dag relaxen, dus dat wordt lekker met iedereen een filmpje kijken :)

• 08 Juli 2012 - 15:38

Lies Van Der Lee.:

Karin het waren fantastische verslagen en heb er erg van genoten. Wat heb je veel leuke dingen beleefd en hoop dat je er nog lang van mag nagenieten.
    Een hele goede reis en kom gezond en wel weer thuis.
    Groetjes Lies.