Een slechte dag voor de impala - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu Een slechte dag voor de impala - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Scheepens - WaarBenJij.nu

Een slechte dag voor de impala

Door: karininzuidafrika

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 April 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Nou, de gamedrive woensdagmiddag was zeer geslaagd! We zijn naar een ander deel van het reservaat gereden dan normaal in de hoop daar ook wat game te vinden, maar het was er leeg.. Misschien zijn we gewoon overal langs gereden, want het bos was zo dicht dat we niet veel verder konden kijken dan een paar meter. Tot Charlotte riep dat ze een impala in een boom zag. Huh? We zijn snel een stukje teruggereden en inderdaad, we zagen een impala in een boom! Alleen was hij wel dood.. Schijnbaar is hij gevangen door een luipaard en de boom in getrokken, en nog een heel effectief ook, want zijn hoorns waren achter een tak gehaakt, dus hij kon er op geen enkele manier uit vallen. Hij hing er al wat langer, want hetgeen wat er nog van over was, was al helemaal vergaan. Maar zo’n interessante impala-sighting hebben we nog niet eerder gehad :P
We waren nog helemaal in de achterste hoek van het reservaat toen Glen te horen kreeg dat er leeuwen waren gezien bij Steve’s pan. Omdat er nog twee lagen te slapen besloot Glen de gok te nemen en er op volle snelheid heen te rijden. Nouja, op volle snelheid.. het was erg hobbelig, dus dat was niet mogelijk, maar geloof mij maar dat we flink door elkaar geschud zijn! Eenmaal aangekomen bij Steve’s pan stonden er twee auto’s en de mensen zeiden dat de leeuwen een eindje verderop lagen. Snel er naartoe en links blijven schijnen met de spot. Maar de leeuwen waren niet te zien. We zijn omgekeerd, teruggereden, en hebben geprobeerd om via een andere kant te kijken, maar ook daar zagen we ze niet. Ze konden toch niet binnen een paar minuten zomaar zijn verdwenen? Je weet het hier maar nooit… Maar Glen was zo slim om Fugly uit te zetten om even te luisteren. En inderdaad, niet heel ver weg hoorden we leeuwen, en het klonk alsof ze aan het eten waren. We zijn in de richting van het geluid gereden en hebben uiteindelijk de leeuwen gevonden. 4 vrouwtjes, 1 wat jonger mannetje en 3 jonkies. Ze lagen op de grond een impala op te eten. Een tijdlang hebben we staat kijken en luisteren naar het geknauw. Een paar keer zijn de leeuwen flink naar elkaar uitgevallen en met een hoop gegrauw hebben ze stukken impala van elkaar afgepakt. Heel erg indrukwekkend om naar te kijken! Al veel te snel hadden ze de impala op en begonnen ze één voor één weg te lopen. Toen hebben wij ook maar besloten om terug naar bush camp te gaan. Midden op de weg besloot Glen dat ik weer terug mocht rijden, dus zijn we van plaats verwisseld. Gelukkig ging de rit net zo soepel als de dag eerder en Glen vroeg zich zelfs af of ik hiervoor écht nog nooit eerder gereden had :)

Donderdagochtend zijn we weer op game drive gegaan, samen met de ouders van Glen. Erg gezellig. Tijdens de game drive hebben we belachelijk veel impala gezien, en aan het einde begon dat bijna te vervelen. Het is dat het zulke mooie beesten zijn… :) Gelukkig hebben we naast de vele impala ook nog gnoe’s, giraffen, wrattenzwijnen en heel veel vogels gezien. En ook nog twee keer dezelfde cheetah! Wat een prachtig beest is dat.
We waren pas laat terug van de game drive en hebben besloten om niet meer naar de stallen te gaan. We zouden toch niet meer genoeg tijd hebben om te rijden. Glen is naar de Spar gereden om boodschappen te doen voor het avondeten dat wij moesten koken en we hadden hem gevraagd om voor tortellini’s te kijken. Deze waren er niet, maar hij had wel alle andere ingredienten meegenomen. Tja, wat ga je daar dan van maken? Er lag nog een zak friet in de diepvries en we hadden nog wat worstjes en blikken bonen in tomatensaus, dus we besloten daar maar iets mee te doen. Uiteindelijk hebben dit allemaal maar opgewarmd samen met wat plakken ham. Gelukkig viel het bij iedereen in de smaak en ze waren er bijna nog gelukkiger mee dan een normaal avondmaal. We moeten denk ik maar vaker improviseren!

Gisterochtend zijn we op trail gegaan om bij de tweede dam weer wat oefeningen met de paarden te doen. Naast de dam is een soort dijkje waar we steeds op en af rijden om de spieren van de paarden te trainen. Gelukkig deed Yakima het weer heel goed!
Hierna zijn we naar een kledingwinkel gegaan om shirtjes te kopen. Hier laten we begin volgende week een tekst op drukken, samen met het logo van ADHS. De tekst die ik ga laten drukken is: “If I am found in the Netherlands, please return me to African Dream Horse Safari (Hoedspruit, South Africa)”.
‘s Avonds waren we eigenlijk van plan om uit te gaan bij Safari, maar vlak voordat we weggingen, hoorden we dat we de volgende ochtend al om 5 uur op zouden moeten om mee te helpen bij de Rhino revolution estafette. Uitgaan is dat niet zo’n heel goed idee. We zijn wel nog uit eten gegaan bij Sleepers, wat erg lekker en vooral heel erg gezellig was. Daarna zijn we terug naar bush camp gegaan om toch nog wat te kunnen slapen die nacht.

Vanochtend was het dus vroeg opstaan en klaarmaken om naar ons waterpunt te gaan. Het idee was dat wij ergens zouden gaan staan waar we de lopers water zouden geven en waar ze dan afgewisseld zouden worden door een volgende groep lopers. We moesten hier al om 7 uur klaarstaan en zoals gewoonlijk waren we te laat (Traci is er over aan het denken om een shirt te laten drukken met de tekst: running 10 minutes late. Heel toepasselijk). Toen we daar eindelijk waren en alles klaar hadden gezet kwam er iemand langs die vertelde dat het waarschijnlijk nog wel een uur of 4 zou duren voordat de lopers zouden komen… Waarom moesten wij dan zo vroeg opstaan? En dan bleek ook nog eens dat er maar 7 lopers zouden zijn. We waren alles behalve blij. Om de tijd te doden zijn we naar het reptielenpark gegaan, waar we naast stonden en daar hebben we even doorheen gelopen. Daarna weer terug naar ons waterpunt, waar we de muziek hard hebben aangezet en gezellig ons eigen feestje hebben gemaakt. En uiteindelijk kwamen de eerste lopers er aan! Nadat we hier klaar waren hebben we alles ingepakt en zijn we op weg terug gegaan. Onderweg kwamen we de laatste loper tegen, die in een neushoornpak de estafette liep. Hij had het nogal moeilijk, dus we hebben hem aangemoedigd en hebben een heel stuk met hem mee gerend. Na afloop zijn we nog even naar de festiviteiten gaan kijken rond de hele Rhino Revolution. Rhino revolution doet er zo veel mogelijk voor om tegen te gaan dat neushoorns geschoten worden voor de hoorn. Dit hele idee was om geld op te halen om nog meer te kunnen doen. Een goed initiatief!
Nu zijn we terug op bush camp en straks gaan we met zijn allen naar War horse kijken :)